Huishoudelijk Reglement

De informatie op deze pagina is is met zorg samengesteld. Ondanks onze inspanningen om deze informatie actueel en nauwkeurig te houden, kunnen aan de inhoud geen rechten worden ontleend. Het vastgestelde huishoudelijk reglement is hier te vinden.

Deze pagina is voor het laatst bijgewerkt op 1 december 2024.

Begripsbepalingen

Steeds als in dit reglement sprake is van:

  • “De vereniging” wordt bedoeld: de Vereniging Stadspartij Den Helder, ingeschreven in het handelsregister beheerd door de Kamer van Koophandel voor Noordwest-Holland te Alkmaar onder nummer 37089494;
  • “(het) lid; (de) leden” wordt bedoeld: zij die als (aspirant-)lid of erelid zijn opgenomen in het ledenregister zoals beschreven in artikel 6 lid 2 van de statuten de vereniging;
  • “(het) bestuur” wordt bedoeld: het bestuur van de vereniging; “(de) statuten” wordt bedoeld: de statuten van de vereniging;
  • “(het) jaar of (het) verenigingsjaar” wordt bedoeld: het verenigingsjaar zoals vastgelegd in artikel 25 lid 1 van de statuten van de vereniging;
  • “(een) gewone meerderheid van stemmen” wordt bedoeld: (ten minste) de helft plus één van de uitgebrachte stemmen; en in geval het aantal uitgebrachte geldige stemmen oneven is: de kleinst mogelijke meerderheid van de uitgebrachte stemmen.
  • “(de) algemene ledenvergadering; (de) ledenvergadering” wordt bedoeld: de (algemene) ledenvergadering zoals beschreven artikel 11 van de statuten van de vereniging.

Artikel 1 – Lidmaatschap

  1. De aanmelding voor het lidmaatschap van de vereniging geschiedt schriftelijk, per e-mail bij de secretaris, of via de website. In de aanmelding dienen de naam, het adres, de woonplaats, het e-mailadres en de geboortedatum van de aanmelder te worden opgenomen.
  2. Het bestuur beslist over de toelating en deelt deze beslissing onverwijld aan de aanmelder mee.
  3. Indien de beslissing, zoals omschreven in het vorige lid, positief is, wordt de aanmelder geregistreerd als aspirant-lid van de vereniging.
  4. Een aspirant-lid ontvangt de gebruikelijke uitnodigingen voor ledenvergaderingen en mag aan de discussies deelnemen en heeft wel adviesrecht maar geen stemrecht.
  5. Na toelating gaat de contributie met ingang van de eerstvolgende maand in.
  6. Voor leden die zich kandidaat stellen voor de functies als raadslid, commissielid, fractieassistent, bestuurslid of wethouder of bestuurder deze kandidaten dienen van onbesproken gedrag te zijn. Er kan door het dagelijks bestuur een screening worden gedaan op basis van openbare bronnen en/of een Verklaring Omtrent Gedrag worden gevraagd.
  7. De hoogte van de contributie zal op voorstel van de penningmeester aan het bestuur worden vastgesteld, en aan de leden worden voorgelegd en bekrachtigd worden tijdens de algemene ledenvergadering; bij het bepalen hiervan wordt onderscheid gemaakt tussen gezins-, gewoon- en jeugdlidmaatschap.
  8. Wanneer een lid contributieschuld of andere financiële schuld heeft bij de vereniging, en na een schriftelijke aanmaning door het bestuur de schuld niet binnen de gestelde termijn heeft voldaan, is het bestuur gerechtigd het lid te royeren.
  9. Bij beëindiging lidmaatschap wordt geen restitutie verleend.

Artikel 2 - Algemeen bestuur

  1. Het algemeen bestuur staat in voor de algemene leiding van de vereniging. Het stelt een huishoudelijk reglement en jaarplan op, dat ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de algemene ledenvergadering. Alle bestuursleden maken deel uit van het algemeen bestuur. De voorzitter leidt de vergaderingen.
  2. Het algemeen bestuur bestaat in ieder geval uit de volgende leden
    • Voorzitter, welke door de algemene ledenvergadering in functie is gekozen.
    • Secretaris
    • Penningmeester
    • Algemeen bestuurslid(en)
  3. De voorzitter is verantwoordelijk voor:
    • Algemene organisatie en coördinatie van bestuurstaken.
    • Het vertegenwoordigen van de vereniging in en buiten rechte.
    • Het voorbereiden en leiden van vergaderingen en Algemene Ledenvergaderingen (ALV).
    • Het onderhouden van externe contacten met de gemeente, andere politieke partijen, sponsoren etc., op verenigingsniveau. De voorzitter doet geen politieke uitspraken zonder overleg met de fractievoorzitter.
    • Het toezicht houden op en verantwoordelijkheid nemen voor de juiste uitvoering van de Statuten, het huishoudelijk reglement en aangegane of te sluiten contracten.
    • Het opstellen en uitvoeren van beleid in samenwerking met bestuursleden.
    • Het opzetten en bewaken van de verenigingsstructuur.
    • Het voeren van evaluatiegesprekken met bestuursleden en commissieleden, samen met de fractievoorzitter en een lid niet zijnde commissielid dat wel op de kieslijst heeft gestaan.
    • Het trachten problemen op te lossen, zowel binnen de vereniging als naar buiten toe, in samenwerking met het bestuur en de fractie.
    • Waar nodig, het coördineren van de verschillende bestuurstaken.
    • De huldiging van jubilarissen en het overhandigen van attenties, etc.
    • Het waarnemen van de taken van de penningmeester bij diens afwezigheid.
  4. De secretaris is verantwoordelijk voor:
    • De coördinatie en aansturing van secretariële taken.
    • De postverwerking en -distributie.
    • Het ondersteunen van de voorzitter bij de voorbereiding op publieke optredens.
    • Het in overleg met de voorzitter opstellen van agenda’s voor bestuurs- en ledenvergaderingen en het vastleggen van de locaties in overleg met de penningmeester in verband met betalingen.
    • Goede verslaglegging van vergaderingen.
    • Het opstellen van het jaarverslag. Archivering en archiefbeheer.
    • Correspondentie met officiële instanties, zoals buurthuizen, clubs, bedrijven, de gemeente, sponsoren en bewoners van de Gemeente. Instructie van nieuwe bestuursleden.
    • Uitgifte van het huishoudelijk reglement en het informatieboekje met het verkiezingsprogramma.
    • Een goed verloop van de ledenadministratie.
    • Het waarnemen van de taken van de voorzitter bij diens afwezigheid. Betalen van vergoedingen in overleg met de penningmeester.
    • Het opstellen van persberichten in een vast format, welke worden aangeboden aan de secretaris. Persberichten worden uitsluitend verzonden door de fractieassistent, of bij diens afwezigheid door de secretaris, en moeten worden goedgekeurd door zowel de fractie- als de partijvoorzitter.
    • Communicatie naar de leden over de te betalen of te vorderen contributie, in overleg met de penningmeester.
  5. De penningmeester is verantwoordelijk voor:
    • Coördinatie en aansturing van financiële taken.
    • Het bewaken van de budgetten.
    • Het verzorgen van de boekhouding, alsmede het controleren en betalen van facturen en declaraties.
    • Het opstellen van de begroting en het doen van voorstellen voor de contributie.
    • Het opstellen van de balans en het overzicht van baten/debiteuren en lasten/crediteuren (financieel jaarverslag).
    • Het aanvragen van subsidies, in overleg met de secretaris.
    • Het innen van sponsorgelden, subsidies, donaties, etc.
    • Facturatie en inning van contributie.
    • Het versturen van aanmaningen, in overleg met de secretaris.
    • Het starten van incassoprocedures, in overleg met de secretaris.
    • Het waarnemen van de taken van de secretaris bij diens afwezigheid.
  6. De algemeen bestuursleden zijn verantwoordelijk voor:
    • Het bijstaan van de andere bestuursleden
    • De ledenwerving
    • Het bij langdurige ziekte en/of afwezigheid vervangen van de secretaris of penningmeester.

Artikel 3 - Dagelijks bestuur

  1. Het dagelijks bestuur, bestaande uit de voorzitter, secretaris en penningmeester, verzorgt de dagelijkse leiding van de vereniging.
  2. Het dagelijks bestuur houdt zich bezig met de uitvoering van het door de algemene ledenvergadering vastgestelde jaarplan.
  3. Het dagelijks bestuur vergadert minstens één keer per maand, waarbij ten minste de helft van de bestuursleden aanwezig of vertegenwoordigd is.
    • De vertegenwoordig zoals in het tweede lid bedoeld, dient lid te zijn van de vereniging.
  4. Het dagelijks bestuur is gerechtigd financiële beslissingen beneden de vijftig euro te nemen zonder goedkeuring van de penningmeester.
  5. De voorzitter is gemachtigd een plaatsvervanger aan te wijzen om de vergadering van het dagelijks bestuur te leiden. 

Artikel 4 - Eenheid van bestuur

Besluiten worden genomen op basis van consensus of, indien nodig, door middel van een meerderheid van stemmen. Een genomen besluit bindt alle bestuursleden, die naar buiten toe eenheid in beleid en communicatie moeten tonen.

Artikel 5 – Beëindigen van het bestuurslidmaatschap

  1. Elk bestuurslid treedt uiterlijk vier jaar na benoeming af, volgens een door het bestuur op te maken rooster van aftreden.
  2. Het bestuurslidmaatschap eindigt voorts:
    • door het eindigen van het lidmaatschap van de vereniging;
    • door bedanken;
    • door ontslag.
  3. Alleen op voorstel van het bestuur aan de algemene ledenvergadering kan tot ontslag van een bestuurder overgegaan worden.

Artikel 6 – Benoeming van het bestuurslidmaatschap

  1. De kandidatuur voor een bestuursfunctie geschiedt op persoonlijke titel. Benoemingen van bestuursleden geschiedt door de algemene ledenvergadering. Indien een bestuurslid zijn/haar taken neerlegt, is het bestuur gerechtigd een vervanger te benoemen uit de kandidaten die tijdens de ledenvergadering niet in het bestuur zijn gekozen.

Artikel 7 – Kascommissie

  1. De kascommissie controleert ten minste eenmaal per jaar de kas en de boeken van de penningmeester. Van elke controle brengt de commissie schriftelijk verslag uit aan het bestuur. De commissie bestaat uit ten minste twee leden en wordt ieder jaar gedeeltelijk herkozen.

Artikel 8 – De Fractie

  1. De fractievoorzitter is belast met de politieke leiding van de Stadspartij Den Helder.
  2. De fractie stelt een fractiereglement op.
  3. De fractie bestaat uit de fractieleden (raads- en commissieleden).
  4. De fractie kan zich laten ondersteunen door een fractieassistent.
  5. De fractievoorzitter is verantwoordelijk voor het functioneren van de raadsleden, fractieassistent en de commissieleden.
  6. De prestaties van de fractievoorzitter worden door het bestuur periodiek, doch minimaal eenmaal per jaar in een persoonlijk gesprek geëvalueerd.
    • Bij onvoldoende prestaties wordt de fractievoorzitter drie maanden in de gelegenheid gesteld zijn prestaties te verbeteren.
    • Mocht dat uiteindelijk niet tot het gewenste resultaat leiden is het bestuur gerechtigd om de fractievoorzitter, na de ledenvergadering te hebben gehoord, te ontheffen uit zijn of haar taak.
  7. Als er klachten zijn over bestuurders, raads- en commissieleden, kan het bestuur een onderzoekscommissie instellen. Deze commissie rapporteert de bevindingen aan het bestuur. Op basis van deze bevindingen kan het bestuur een advies opstellen welke moet worden voorgelegd aan de algemene ledenvergadering.
  8. Op schriftelijk verzoek van de fractie of het bestuur dient een buitengewone fractievergadering met het bestuur op een termijn van niet langer dan zeven dagen na indiening van het verzoek georganiseerd te worden.

Artikel 9 – Verkiezingscampagne

  1. Tijdens de algemene ledenvergadering gehouden één jaar voor de verkiezingen zal de campagnecommissie zich aan de leden presenteren. Leden die in de campagne-commissie zitting wensen te nemen dienen dit schriftelijk en minstens 14 dagen voor de algemene ledenvergadering kenbaar te maken. De campagnecommissie onder aanvoering van de campagneleider is verantwoordelijk voor het samenstellen van een verkiezingscampagne en het opstellen van het verkiezingsprogramma. De commissie bestaat uit minstens drie personen. Hierbij gaat de voorkeur uit naar minimaal een fractielid, een bestuurslid en een gewoon lid.

Artikel 10 - Gemeenteraadsverkiezingen

  1. Kandidaten voor de kandidatenlijst dienen hun kandidatuur schriftelijk doch uiterlijk 6 maanden voor de gemeenteraadverkiezingen bij de secretaris van de vereniging kenbaar te maken.
  2. Alle kandidaten zijn verplicht de verklaring ‘kandidaat-raadsleden’ te ondertekenen
  3. Tijdens een speciale algemene ledenvergadering zal door hoofdelijke stemming, met volstrekte meerderheid van de uitgebrachte stemmen, de eventuele plaatsing van en vervolgens de volgorde van plaatsing van een kandidaat op de kandidatenlijst worden bepaald.
  4. De aanwezige leden krijgen de mogelijkheid om de kandidaten voor de stemming aan een geschiktheidstoetsing te onderwerpen.
  5. Tevens zal de hoogte van de afdracht, die raads- en commissieledenleden en mogelijke wethouders verplicht zijn te storten in de partijkas, worden vastgesteld.

Artikel 11 – Onverenigbare functies

  1. Bestuursleden die worden gekozen als lid van de gemeenteraad zijn verplicht hun bestuursfunctie neer te leggen.
  2. Bestuursleden die worden gekozen als wethouder zijn verplicht hun bestuursfunctie neer te leggen.

Artikel 12 – Wethouder

  1. Indien de formatieonderhandelingen ertoe leiden dat de Stadspartij een wethouder gaat leveren, wordt in eerste instantie gezocht naar geschikte kandidaten onder de leden van de vereniging.
  2. Leden die de ambitie hebben om wethouder te worden, dienen dit kenbaar te maken bij het bestuur.
  3. Als er onder de leden geen geschikte kandidaat kan worden gevonden, zal er gezocht worden naar een externe kandidaat.
  4. Een externe kandidaat voor het wethouderschap is verplicht gedurende de ambtstermijn lid te zijn van de vereniging.

Artikel 13 – Afdracht

  1. Wethouders, raads- en commissieleden zijn verplicht om de door de algemene ledenvergadering vastgestelde afdracht af te dragen aan de partijkas.
  2. Afdrachten aan de partijkas worden door de vereniging aangemerkt als donaties.

Artikel 14 - Communicatie

  1. Leden dienen zich op de hoogte te stellen en te houden aan het communicatieplan van de vereniging.

Artikel 15 - Onkostenvergoeding

  1. Vergaderingen of bijeenkomsten, vooraf aangemeld en goedgekeurd door het bestuur, kunnen financieel ondersteund worden. Voor vergaderingen in huiselijke kring, met een minimum van 3 deelnemers, is de vergoeding € 3,- per persoon. Voor vergaderingen of bijeenkomsten elders is de organisator, om in aanmerking te komen voor een financiële tegemoetkoming, verplicht vooraf een prijsopgave bij de penningmeester in te dienen.

Artikel 16 - Slotbepalingen

  1. Het huishoudelijk reglement van de vereniging wordt, bij wijziging, in zijn geheel of in delen ter stemming gebracht tijdens een ledenvergadering.
  2. In alle gevallen waarin de wet, statuten en het huishoudelijk reglement niet voorzien of conflicten oproepen, neemt het algemeen bestuur een besluit, nadat de betrokken partijen zijn gehoord.
Inhoudsopgave